Asfalt, tlakovec ali prani beton na dvorišču?

tlakovec asfalt brušen beton

Vprašanje na katerega skoraj že imam odgovor a bi vsekakor želel tvoje priporočilo in nasvet iz prakse. Ta prispevek je verjetno prvi, kjer bom za komentar in nasvet na prvem mestu prosil tebe. Naša ideja je z isto površino pokriti tako dovozno pot, kot tudi teraso. Skupna kvadratura površin za dovozno pot pri nas znese okvirno 250m2.

Kasneje, ko bomo z deli zaključili, bom vsekakor združil in z vami delil vse zbrane nasvete in potek izvedbe urejanja dovozne poti in okolice naše hiše.

Ne glede na to kaj izberemo na tleh dovozne poti je na prvem mestu ustrezno urejena podlaga, ki je odvisna od izbranega končnega sloja. Tukaj je običajno zajet izkop, več plasti ustreznega nasutja in geotekstil, ki preprečuje mešanje ter posedanje plasti nasutja. Vsako plast podlage je potrebno še ustrezno utrditi z valjarjem ali vibro ploščo.

Asfalt

Asfalt je verjetno najbolj široko uporabljen končni sloj za ceste in dovozne poti. Sestavljen je iz različnih frakcij kamnitega materiala in bitumenskega veziva. Razlog za široko uporabo je zagotovo pri hitri izvedbi, saj je možno velike površine asfaltirati zelo hitro.

Pri asfaltu zaradi njegove sestave – temnega bitumenskega veziva ni možno izbirati barve. Posledično je njegov izgled monoton.

Tudi popravila in posegi v asfalt niso prav enostavni. Že ob našem posegu v cesto zaradi priključitve na kanalizacijsko omrežje je bilo potrebno cesto razrezati in nato čakati na optimalne temperature, da smo del ceste ponovno asfaltirali. Kljub izrednemu trudu in utrditvi podlage omenjen del ceste ni v enakem stanju kot pred posegom. Edina možnost za povrnitev v prvotno stanje je celotna preplastitev.

Odlična plat asfalta je zraven enostavnega vzdrževanja še zmožnost recikliranja. Tako smo že ta trenutek na dovozni poti nanesli plast mletega asfalta, ki se je brez dodatnega veziva odlično vezal in bo tako odlična podlaga pred izravnavo in polaganjem našega izbranega tlaka.

Prednosti asfalta

  • hitra in enostavna izdelava
  • cena
  • ni potrebe po vzdrževanju

Slabosti asfalta

  • monoton izgled
  • težka popravila
  • poleti se segreje in oddaja toploto

Tlakovec

Pred dvema desetletjema si ob misli na tlakovec takoj pomislil na šesterokotnik ali H tlakovec, ki sta bila zraven betonskih travnih plošč klasika dovoznih poti in dvorišč. Danes je ponudba tlakovca izredno pestra in arhitekturno zanimiva, kar nam daje neomejene možnosti pri oblikovanju in barvnih kombinacijah tlaka. Tako se lahko odločimo za moderni izgled ali pa rustikalno obliko. Tlakovci so v grobem izdelani iz peska, agregata in vode. V fazi proizvodnje se masi dodajo še kemikalije za pigment (barvo) in impregnacija za odpornost na zunanje vplive. Masa se nato uliva v predpripravljene kalupe. Tlakovci se med seboj razlikujejo še v debelini in so običajno debeli med 6 in 8 cm.

Popravila tlakovane poti in posegi v tlakovana tla so zelo enostavni. V primeru posegov v tla (vodovodna napeljava, drenaža ipd.) se tlakovec odstrani in nato ponovno položi. Sledi posega v tla ni.

Tlakovec je ta trenutek moja najbolj priljubljena opcija, zaradi oblik, optimalne cene in možnosti kasnejših popravil. Se pa vsekakor pustim prepričati v boljšo rešitev.

Prednosti tlakovca

  • privlačen izgled
  • pestra ponudba različnih barv, oblik, velikosti, tekstur in obdelav zgornje površine
  • enostavna popravila in posegi v tla

Slabosti tlakovca

  • daljši čas polaganja in višja cena
  • potrebna nega in vzdrževanje (odstranjevanje trave med fugami)

Prani, štokan ali brušen beton

Beton je v sodobni arhitekturi zraven konstrukcijskega materiala zmeraj bolj popularen tudi pri ureditvi okolice. Tako se pogosto srečujemo z betonskimi ograjami, deli objekta z vidnim betonom in betonskim tlakom. Pri izvedbi so možne tri različice: prani, štokan ali brušen beton.

Pri izvedbi tal iz pranega betona se najprej tla betonirajo, preden se beton dokončno posuši pa se vrhnji sloj opere pod visokim pritiskom, da se razkrijejo zrna kamenja na zgornji plasti betona. Čeprav na prvi pogled mogoče tako niti ne izgleda je prani beton protizdrsen in tako široko uporaben. Prani beton mi je osebno najbolj estetsko privlačna rešitev a je sama cena nekoliko višja in s tem tudi odločitev za izbiro manj privlačna.

Pri pranem betonu je še posebej pomemben dober izvajalec, saj je v večini od njega odvisen končni izdelek. Tukaj je prava mojstvorina pravi čas beton oprati, uporabiti ustrezno orodje in tla še globinsko zaščititi s pravilnim impregnacijskim sredstvom, da bo beton odporen na vse zunanje vplive, predvsem zmrzal in sol.

Zanimiva opcija je tudi štokan beton. Pri izvedbi tega s posebno pnevmatsko napravo odlomimo zgornji sloj betona. Postopek je dolgotrajnejši in ima izgled brušenega betona, le bolj grob je in tako bolj primeren za dovozne in pohodne poti (ne drsi, ko je moker).

Tretja opcija, ki ima prav tako izredno privlačen izgled je brušen beton. Tukaj beton z brusilnikom zbrusimo. Omenjena izvedba ni zelo primerna za pohodne poti, saj mokra drsi.

Prednosti pranega betona

  • privlačen izgled

Slabosti pranega betona

  • daljši čas izvedbe
  • visoka cena
  • težka popravila

Katerega izvajalca priporočate?

Glede na tvoja pripororočila se bom zraven materiala kmalu odločil tudi za ustreznega izvajalca. Če poznaš super mojstra, ki bi ga lahko priporočil, bom zelo vesel. Naša hiška stoji v okolici Ptuja, zato bo optimalno, če bo ta iz štajerskega konca 😉 Izvedbo planiramo v spomladanskih mesecih prihodnjega leta 2021.

Dodaj odgovor